Trots en avsaknad av snö större delen av vintern 2013/2014, vaknade vi till en väldigt snöig morgon den 17 mars. De flesta svenskar var väldigt missnöjda med detta, men det gjorde inget för oss i S2A, eftersom detta var dagen vi skulle åka till soliga Rom, Italien. Vi var fyra personer som skulle samåka från Pressbyrån i Åkersberga centrum till Arlanda, och väntan på skjutsen var mödosam och besvärlig, då vi var klädda efter vädret i Italien. Till slut kom de, och resan hade börjat på riktigt.

Hela klassen, Åse och Jennie skulle samlas vid Pressbyrån klockan 7.30 i terminal 5, och de flesta var redan där när vi anlände. Strax efter tiden vi skulle samlats där var alla på plats, och vi var redo att checka in, vilket gick fort, med tanke på avsaknad av bagage, i och med att bagage inte ingick i våra biljetter.

Flygresan från Arlanda till Fiumicino tog ungefär tre timmar, och till och med de piggaste av oss sov snart som stockar. Väl framme i Rom anlände vi till en vacker och solig dag, och det tog en stund innan bussen som skulle ta oss från flygplatsen till centralstationen Termini kom. Redan på bussen kunde vi se vilken kontrast det var mellan Sverige och Italien, och klassen fascinerades av nunnorna på gatan och de omogna apelsinträden som växte vid sidan av vägen.

När vi väl var framme i Termini tog det en stund innan vi hittade vårt hotell. Hotellmanagern var inte medveten om att de hade bokat in en skolklass, och var rasande över detta faktum, vilket slutade med att vi hotades att kastas ut om vi var för stökiga. Utöver skräcken att bli utan boende under resan, var hotellet väldigt fräscht och rummet jag och några klasskamrater fick var stort och mysigt, trots att sängarna var hårda och aningen obekväma.

Efter vi lämnade våra väskor och blev tilldelade en kort lunchpaus, inledde vi våra Italien-äventyr med en promenad till Colosseum. Trots att vi alla var utmattade från resan dit, var det en magisk upplevelse, och några gruppfoton senare, vandrade vi vidare till Vittorio Emanuele-monumentet (även känt som Vittoriano). Då både Colosseum och Vittoriano hade hunnit stänga tills vi kom dit, spenderade vi inte så mycket tid på vardera plats, utan fortsatte ganska snart gå igen. Efter ett besök på Pantheon och Fontana di Trevi, avrundade vi kvällen med middag på en närliggande restaurang. Hela S2A slocknade tidigt på kvällen, efter en lång första dag.

Dagen därpå samlades vi i hotellets matsal för frukost, och trots att även det krånglade till en viss del, då hotellpersonalen hävdade att våra lärare inte hade beställt frukost till sig, fick vi till slut vår frukost. Frukostbuffén hade en massa olika typer av mat att erbjuda, (förutsatt att en åt det mesta och inte hade speciella behov eller allergier), men på grund av tidsbrist hann de flesta inte äta klart innan vi var tvungna att gå till bussen på Termini. Detta var nämligen dagen då vi skulle få träffa jämnåriga italienare på deras skola. Trots att det tog en stund att ta sig till skolan, kom vi till slut fram. Vi blev mötta vid busstationen och fick en rundtur på skolan. Bland det första vi noterade var att det fanns många trappor i skolan och vissa väggar var täckta med klotter. Efter respektive presentation om respektive skolan, blev vi snabbt medvetna om hur priviligerade vi på Täby Enskilda Gymnasium är, när det framgick att de inte hade en matsal eller lunch, och betalade för att gå i skolan. Därefter fick vi träffa några av eleverna i mindre grupper, och alla hade olika erfarenheter av den upplevelsen; vissas mer positiva än andras.

Efter att ha blivit bjudna på kakor, chips, läsk med mera, åkte båda klasserna till Piazza del Popolo, där vi stannade en stund innan vi besökte Spanska trappan. Kort därefter skiljdes vi åt, och några timmar efter det åkte vi tillbaka till Colosseum, men denna gång fick vi även möjlighet att gå in, vilket var en fantastisk upplevelse. En tur runt Colosseum senare, passerade vi Forum Romanum. Forum Romanum var ett torg och en offentlig mötesplats för möten i antika Rom, och trots att det förföll efter Romarrikets undergång, genomfördes arkeologiska utgrävningar på plats.

På onsdagen strejkade samtliga chaufförer, vilket försvårade våra chanser att ta oss till Piazza san Pietro för att se påven tala, och det slutade med att vi raskt fick promenera dit från Termini. Ungefär fem kilometers vandring, några borttappade elever och många trötta ben senare, var vi på plats. Det var en surrealistisk upplevelse,

I och med att det mesta var stängt i det området, besökte vi Castel Sant’Angelo, som enligt mig var en av resans höjdpunkter. Hela borgen var underbar och minst sagt angelisk.

Senare under dagen hade vi en frivillig utflykt till Santa Maria della Concezione dei Cappuccini (Skelettkyrkan), som också var spännande. Santa Maria della Concezione dei Cappuccini är en katolsk kyrka, som är mest känd för sitt ossarium. Ett ossarium är ett rum där döda människors ben förvaras. I just det ossariumet är benen arrangerade efter diverse mönster. Att se alla ben i de rummen var bland det häftigaste, men samtidigt mest morbida jag sett.

På torsdagen var originalplanen att vi skulle åka till Pompeji över dagen, men då Åse och Jennie fick reda på att de endast kunde boka 25 biljetter som mest, fick vi hoppa över det, och åkte i stället tillbaka till Ottaviano, och fick en guidad tur i Vatikanmuséet, samt Sixtinska kapellet. Rundturen tog sammanlagt ungefär tre timmar, men var utan tvekan värt det. Vi fick lära oss väldigt mycket om platserna i fråga, som vi lätt hade missat om vi inte hade haft en guide. Efter det, avrundade vi utflykten med att se St. Peterskyrkan på nära håll.

Fredagen bestod endast av hemfärd, och trots att vårt flyg var ungefär en timme försenat, gick det alldeles utmärkt att ta sig hem. Till vår lättnad hade snön hunnit smälta helt under tiden vi var borta. På flyget från Fiumicino hade många av oss hemlängtan, men vi var hemma snart nog, och hade efter en härlig resa tagit solen med oss tillbaka till Sverige.