En resa – två kontinenter – Istanbul

Den 22-26 oktober åkte inriktningen sam-sam i årskurs tre, med kursen Människan socialt och kulturellt till Istanbul. Här kommer deras reseberättelse, ett urval av vad de var med om på resan.

Måndag
Halv elva på söndagskvällen samlades vi, ett gäng entusiastiska sam-sam:are på terminal 5 på Arlanda. Klockan 04:55 ramlade gänget, lite mindre glada, ur planet till tonerna av morgonens första böneutrop. Det andra vi möttes av var en stängd tunnelbana, vilket gav oss möjligheten att ta igen lite sömn. Väl framme i Sultanahmet såg vi solen gå upp över Orienten. Efter det var det dags att leta efter ett frukostställe, vilket var lättare sagt än gjort. När vi äntligen hade fått mat, hade Eva och Samira flörtat till sig specialpriser på en sightseeingbuss, så vi intog den och sen bar det iväg. Moskéerna duggade tätt och vi hamnade i Asien på något sätt. Havet var blått, lite sömn hade några fått.
När vi in fått checka, fick vi till vårt förtret ej våra lampor släcka. Ut på nästa färd det bar, nu på Topkapipalatset vi var. Harem, vapen och juveler fanns i stora lass, när vi tittat klart åt vi glass.
Var och en åt middag som en liten råtta, sen stupade vi alla före klockan åtta. Vi var trötta som satan, dessutom hade vi sett en död katt på gatan. Detta ville vi inte glömma, därför var det skönt att få drömma.
Tisdag
Vi började dagen med att besöka två av de största sevärdheterna i Istanbul, Den Blå moskén och museét Hagia Sophia. Vi avslutade eftermiddagen med att besöka den efterlängtade bazaren, en gigantisk ”marknad” under tak bestående av 61 stycken gator fyllda bed butiker. Mellan 250 000 och 400 000 människor besöker bazaren varje dag!
Onsdag
Dagen började med att vi åkte till svenska foskningsinstitet i Istanbul. Där fick vi höra om institutets historia och forskaren Åsa Eldén pratade om kvinnovåld i media och hur det är att leva i Turkiet. Sedan gick vi till Taksimtorget som var fullt av internationella affärer och restauranger som t.ex. Burger king, Pizza Hut, KFC, Top shop, Body shop osv. Sedan strosade vi runt i bohemkvarteren på ”söder” och åkte sedan tillbaka till hotellet.

Torsdag
På torsdag tog vi båten över Bosporen till den asiatiska sidan av Istanbul. Där lyssnade vi på två redovisningar om politik och öst och väst. Sen besökte vi en armenisk kyrka, vilket var spännande eftersom vi tidigare bara sett moskéer. Sen fick vi äta lunch på egen hand, följt av att vi strosade runt i staden innan vi återvände hem till Sultanahmet. Eftermiddagen fick vi till eget förfogande. Vissa shoppade och andra besökte ett hamam (turkiskt spa) och några tog det lugnt. Dagen avslutades med en gemensam middag. Det var gott!
Lärarna Samiras och Evas egna ord
-Vi har besökt alla kända sevärdheter, promenerat runt i olika sorters kvarter och ätit lamb kebap (sic!) så vi snart börjar bräka… Idag har vi varit på svenska forskningsinstitutet här i Istanbul, som är Sveriges äldsta beskickning utomlands. Fantastisk 1800-talsbyggnad med verksamma doktorander inom samhällsvetenskap och humaniora. Vi blev visade runt och fick även ett seminarium med en av de verksamma forskarna, som dels berättade om sin forskning med fokus på genusfrågor i turkisk media, dels om hur det är att leva i Istanbul som svensk forskare, med 3 pojkar i turkisk skola. Mycket intressant! Imorrn ska vi åka båt på Bosporen över till den asiatiska sidan.
Det är som vanligt fantastiskt kul att vara ute och resa – alla vecka 12-resenärer har mycket att se fram emot!