En skräcktripp med Robert Selin

Välkomna till en till en kort resa bland Robert Selins tankar kring skräckfilm. Det är svårt att missa att han har ett intresse för film, men för er som inte visste så brinner han lite extra för just skräckgenren. Det var till exempel Robert som satte ihop projektet TEG: Horror stories om ni missat de. Han berättar fakta som rinnande vatten och ger intressanta tankar kring simpla scener, så häng med!

 

Vilken är den bästa skräckfilmen eller skräckfilmerna du sett?

– Jag dyrkar Alien, det är en väldigt fascinerade film då den utforskar skräck  på ett annorlunda sätt, jag brukar inte drömma mardrömmar direkt men monstret i Alien har jag faktiskt haft mardrömmar om. Det är en klassiker från 1979 men jag blir fortfarande skrämd. Det är skillnad jämfört med idag, för då gjorde filmers endast för bio som utgångspunkt, på 60-70-80-talet.  Då var bio förr i tiden mörkt och de var bra ljud samt att man såg den tillsammans med andra personer därför gjordes de på ett annorlunda sätt, fler intressantare ämnen, man valde att dra ut på scener mer. Det var när bion startade som skräcken kom. För ser man de filmerna på tv idag blir det inte samma sak som med filmer i nutid. Det är ju trots allt stor skillnad på bio och tv. Många av de skräckrullar som finns idag är inte så bra då de endast innehåller massa snabba skräckscener.

 

Vad är det viktigaste för en bra skräckfilm?

– Personligen är det viktigaste för mig som gör det riktigt bra om den utforskar något som människor är genuint rädda för. Som monstret i Alien, att personer vi bryr oss om inte känner igen oss längre, zombiegenren ex, mäns rädsla för vad som är kvinnligt, som i Alien där mannen blir befruktad, för förr i tiden var det mest män som kollade på skräckfilm på bio. Även de som utforskar de psykologiska, att en familjemedlem blir främmande som dottern i Exorcisten.

Huset spelar även en stor roll i skräckfilmer, då varje rum kan stå som en symbol för något, ex källaren symboliserar det undertryckta, det förflutna. Man brukar säga att varje person har ett socialt liv, ett privat liv och sen ett hemligt liv. Det är något som går hem i skräckfilmer. Ett exempel när man får mer kontakt med miljön är psycho , där man genom kameran även får följa med upp för trappan, runt hörn och så vidare. Det blir mer genuint för tittaren, och blir då mycket bättre än att bara filma trappan från samma ställe.

Det okända är även viktigt, eller kanske drömmen att man somnar men inte vaknar upp. Man är rädd för att sova och drömma.

 

Sämsta skräckfilmen du sett, eller vad gör en skräckfilm sämre?

– Dåliga skräckfilmer underskattar sin publik, ingen av karaktärerna är engagerade och de filmerna ger publiken ingen känsla. Ytliga skräckfilmer är inte bra då de har inget innehåll. Man kan förutse allt som kommer hända. Misstaget i många skräckfilmer är att skräcken måste komma fort, så kallad ”snabbmat”, det ska hoppa upp något på skärmen jättefort och man ska då bli rädd. Mer effektivt att dra ut på det, och skapa en större känsla som kommer krypande.

Apartment 1303 sjukt dålig ett bevis på detta är att den fått 2,6  på IMBD… Beskrivningen lät helt okej så tänkte att man kunde titta men den var så usel.

 

Vad är en skräckfilm egentligen och varför tror du skräckfilmer är så populära?

– En riktigt bra skräckfilm utgår ifrån oss själva, det måste gå att koppla något till oss själva. Filmer som står för något är bra, som Carrie och Ginger snaps står för puberteten. Filmer som står nära oss människor blir populära, som har underteman, ex: Dracula kärlek, och Frankenstein för utanförskap. Det blir bättre om man kan relatera, känna igen sig, eller tycka synd en karaktär.

 

Vem tror du att du skulle vara i en skräckfilm?

– Jag skulle nog strykas ganska tidigt…

 

Vilken är favorit skräckgenren?

– Sci-fi skräck, som exempel,  The thing då john carpenders version, det finns en hel del minnesvärda scener i den som även kommer helt oväntat. Precis som första gången man såg Alienmonstret. Allt som är oväntat blir bra. Men också de som är underhållande. Barn i skräckfilmer är också läskigt som The Omen. Något som alltid skrämmer oss är det okända, det går också alltid hem i skräckfilmer.

 

Tips på moderna skräckisar?

– The babadook,  Insidious, Drag me to hell, sen även skräckkomedier som Tucker and Dale vs Evil när de driver med det.

 

Robert tipsar även om festivalen Monsters of Film 

 

Skribent: Julia Tempelman

Foto: Julia Tempelman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *