Följ med N2a till München!

15 mars drog N2a iväg på  klassresa. Resemålet var München som är Tysklands delstat Bayerns huvudstad. Platser som klassen besökte var bland annat Deutsches museum, Hofräuhaus, Disney-slottet Neuschwanstein och koncentrationslägret Dachau. Följ deras resedagbok här!

Söndag
16:30 samlades alla naturare för att gemensamt åka till München i Tyskland. Innan planet gick, kl. 18:35, förväntades alla checka in sitt bagage via självincheckningen, vilket gick bättre än väntat. Sedan steg vi på planet som lämnade Arlanda 18.35. Två timmar senare, fyllda med energi och högljudda lekar på planet, var vi framme i München. Vi fick beröm för applåden vi gav flyg-crewet. Tydligen hade de inte fått en sådan bra applåd på flera år. När alla hade fått sitt bagage, satt vi en lång stund på flygplatsen helt ovetandes på grund av våra mystiska lärare. Sedan fick vi leta oss fram till tunnelbanan som tog oss till tågstationen, Hauptbanhof, som låg en lång promenad från hotellet vi bodde på, Meininger Hotel. Vi elever hade inte så mycket koll, vi följde mest efter Sven och Erik. En timme senare än planerat var vi framme på hotellet och vi fick våra rum tilldelade. Hela klassen bodde på våningen högst upp. En liten, halvfungerande hiss och sex trappor fanns det att välja på, och det var precis vad man behövde efter att ha kommit fram mitt i natten efter en lång resa. Hotellväggarna var byggda av papper, duschens stråle såg ut som en vattenkrans och det visade sig senare att städerskan vägrade bädda alla översängar i våningssängarna. Detta kanske låter värre än vad det egentligen var, men eftersom att vi älskar utmaningar, var detta perfekt för oss.

Måndag
På måndagen besökte vi Deutsches museum, där det bl.a. fanns en Farradays bur. Snubben som åkte upp i buren var ganska mesig, för att uttrycka sig milt. Vi hade förväntat oss mer av tyskarna. På kvällen besökte vi det kända Hofräuhaus där vi fick surkål och varmkorv till huvudrätt. Endast ett fåtal elever var ädla nog att äta upp allt, r.i.p. Felix. Underhållningen bestod av en snubbe med piska och ett berusat band.

Tisdag
På tisdagen gick vi upp tidigt för att besöka Disney-slottet Neuschwanstein som låg två timmar med tåg i från München. Efter den långa tågturen anlände vi till Füssen där vi fick en timmes fritid. På slottet fick vi en underbar guidad tur av en extremt passionerad tysk. Underbart. Efter den strålande turen på slottet åkte vi häst och vagn ner till bussen för att sedan åka med tåget igenom de vackra alperna. När vi kom tillbaka till München hade vi en fantastisk tid med klassen.

Onsdag
Vi vaknade upp vid 7.20 och gick ned till frukosten. Därefter åkte vi tåg till Dachau, som är ett koncentrationsläger i närheten av München. Det var en hemsk men intressant upplevelse. Vi fick bland annat se krematorium, gaskammare, gamla celler och en bok med alla fångar. Många känslor kom till ytan, människor grät hysteriskt.

Några timmar senare tog vi ett tåg tillbaka till München där vi hade fritid resten av dagen. De fotbollsintresserade åkte till Allianz-arena. De shoppingintresserade spenderade eftermiddagen på Marienplatz, där det fanns en bra shoppinggata. Här kunde man bland annat hitta Forever 21, Zara, Pimkie, Tally Weijl. Andra drog till Englischer garten och kollade surfing.

Torsdag
Denna dag var mycket angenäm. Dagen startades med en välförtjänad sovmorgon, lång frukost, och en mysig packnings-stund. När alla hade samlats i lobbyn var det dags att gå till tågstationen, det var kul med en liten morgonspromenad.

Senare blev det dock lite komplikationer med tåget, det fanns ett tåg som gick direkt till ”Flughafnen” men vi tog ett annat tåg som delade på sig i mitten av färden. Det blev lite jobbigt när ingen riktigt visste vilket håll vi skulle till, vakten och resenärerna påstod saker som motsade varandra.

Till slut ordnade allt sig och vi kom fram till flygplatsen in one piece. Check-in processen var väldigt smidig, allt gick som det skulle (förutom små svårigheter som att hitta norwegian-bänken, vilket inte riktigt räknas som en komplikation). Efter check-in var hela processen mycket enkel och trevlig. Man fick gå runt i tax-freen och spendera tid i flygplatsen full med tyska specialiteter.

Hemfärden var angenäm, alla var mycket trötta så många sov/vilade. Det var allmänt mysig stämning på flygfarkosten och applåder levererades till piloten som skötte allt utmärkt.