GA – Grymt Allmänbildande

Det handlar mycket om engagemang, kreativitet och utmaningar när årets treor ställer ut sina Gymnasiearbeten, det som vi i dagligt tal kort och gott kallar GA, onsdagen den 19:e april. Täby Enskildas sistaårselever visar då upp sina rapporter och produktioner och besökarna får ta del av allt ifrån undersökningar om perspektiv på bipolär sjukdom och Volvos hållbarhetsarbete till teori och praktik kring potatispistoler och stora fotografier på makalösa stjärnhimlar.

Det är nära nu. Ända sen i augusti förra året har alla treor hållit på med sitt gymnasiearbete, GA.

Då hösten mycket handlade om att hitta en gångbar idé, göra research och strukturera sitt upplägg ägnades vintern åt att skriva, genomföra undersökningar och intervjuer, göra labbexperiment, spela in film, fota osv.  Sen en dryg månad är alla Gymnasiearbeten färdigställda och nu ska allt arbete visas upp.

Robert Selin, som är ämnesledare för Gymnasiearbetet menar att tidsplaneringen är viktig för att slippa stress och bli klar i tid:  ”- Eftersom GA måste bli godkänt för att få sin gymnasieexamen ska man inte underskatta att  arbetet tar tid och du bör komma igång tidigt.

Gymnasiearbetet är en 100-poängskurs som sedan fyra år tillbaka ingår i kursplanen för årskurs 3 för alla. Syftet med kursen är att eleven ska förbereda sig för eftergymnasiala studier och visa upp vad hen lärt sig, inom ett område, under sin tid på TEG. För att få en gymnasieexamen måste eleven ha ett godkänt gymnasiearbete. Så här säger Emelie Söderström, en fd elev, om sitt GA:

”- Jag tänkte att jag ville göra någonting som var roligt för mig och passade mitt program. I och med att jag går det estetiska programmet valde jag att göra något digitalt till en fysisk produkt.”

Målen för gymnasiearbetet skiljer sig alltså åt beroende på program. De flesta GA görs i linje med programmets karaktär. Sålunda gör Natur -och Teknikelever ofta rapporter som baseras på vetenskapliga experiment, Ekonomernas GA är oftast mer inriktat på exempelvis marknadsföring, varumärkeskommunikation och CSR, Samhällselevernas arbeten handlar om samhällsrelaterade frågor som rör politik och psykologi medan mediaesterna gör en produkt där de visar upp sina förvärvade kunskaper i exempelvis foto, film eller digital bildbehandling.

– Det blir helt enkelt grymt allmänbildande!  säger Robert Selin.

Det går bra att göra arbetet både i grupp eller enskilt och som ett samarbete mellan program, men varje elev bedöms och betygsätts individuellt.

Missa inte: Onsdagen den 19 april kl. 15:00 till 17:00 – utställning för treornas gymnasiearbeten i kunskapens hav.

/  Redaktionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *