Håll fokuset uppe – Tegazine listar de bästa mellanmålen!

Morgonen kanske blev stressig och frukosten skippades eller så var skollunchen inte just din favoriträtt. Blev lektionen lika effektiv? Svävade du iväg i dina egna tankar och kanske glömde bort den där viktiga genomgången? Vårterminen har nu dragit i gång och det är ett tag kvar till sommarlov. Hur gör vi då för att orka hålla fokuset de kommande skoldagarna? Att hålla blodsockernivån jämn är en av nycklarna till att hålla fokuset en hel skoldag. Därför har Tegazine valt ut olika typer av mellanmål, budget och lite lyxigare.

Kroppen strävar alltid efter att vara i balans och vill hålla en jämn blodsockerkurva för att undvika dippar och akut hunger. Genom att äta regelbundet och sådant som är av bra kvalité (såsom grönsaker, frukt och fullkornsprodukter), blir blodsockerkurvan jämnare. Sockerrika produkter, som man ofta blir sugen på när blodsockret är lågt, får sockerkurvan att skjuta i höjden – men den dalar lika fort och man blir snabbt hungrig igen.

Varför är mellanmål viktigt?

Enligt hälsobloggen Fitness & Hälsa är mellanmål bra för vår kropp och hjärnan. Här är två anledningar till varför man borde prioritera mellanmål.

– De ökar ditt fokus och skärpa. Om man har en jämn blodsockerkurva hela tiden klarar kroppen av att jobba mer effektivt

– De hjälper kroppen att slippa sötsuget, som ofta sätter i när man egentligen är hungrig och behöver tillföra kroppen bra energi

Budget-mellanmål: Med budget-mellanmål tänker vi något som man kan förbereda hemma.

Mellanmålsbar
En müslibar bestående av havre, blåbär, russin och frön som sedan smaksätts med vanilj, kanel och honung. Enkel att göra och perfekt att ta med till skolan. Receptet finns länkat här.

Smörgås
Det finns oändligt många smörgåskombinationer och du vet nog bäst själv vad du gillar att ha för pålägg. Mycket smidigt att ha i väskan i fall du drabbas av akut-hunger under provet.

Overnight oats
En snabblagad gröt som kan förberedas dagen innan i en glasburk som sedan lätt stoppas ner i väskan. Mättande och nyttigt. Det finns många olika kombinationer. Här är ett recept med bland annat hallon. Länk hittas här.

Lyxmellanmål: Med lyxmellanmål tänker vi något man måste köpa.

Köpa i kafeterian
Det går ju inte att förneka att TEG har ett bra utbud när det kommer till vår kafeteria. Så om plånboken tillåter, unna dig en ost- och skinkbaugette eller varför inte en proteinbar?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att mellanmål en bra prioritering för att kunna prestera och hålla fokuset bättre. Så något av tipsen som tagits upp kanske hjälper dig att förstå den där komplicerade ideologin läraren precis pratade om när du var uppe i dagdrömmandet.  

Skribent: Emelie Alamanos

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *