Lys upp vintermörkret!

December är här och solen visar sig väl lika ofta som jag är på ett gym per år. Eftersom mörkret är så dominerande i vår vardag är det viktig att vi hittar andra saker i som kan ge oss ljus. Att gymma är väl bara ett alternativ, det finns så mycket annat man kan hitta på. 

Vintermörkret har sakta men säkert trängt sig in i våra liv under de senaste månaderna och i November fick vi endast 3 soltimmar. Kroppens enkla skapande av  D-vitaminer från solens strålar under sommarens ljus utplånas genom vintermånadernas ingång. Mer än hälften av den svenska befolkningen har sannolikt en brist på D-vitamin under de mörka månaderna. Brist på D-vitamin kan leda till en höst- vinterdepression. Det är därför viktigt att ta tillskott av den viktiga vitamin under dessa tider, även att äta fet fisk som exempel lax, även ägg och mjölk. Men tänk vad mycket mer det finns att göra för att motverka den krypande deppigheten mörkret medför. Så hur ska vi nu skapa egna solstrålar när vi precis klivit in i December?

Som alla vet kan mörkret ge en deppig känsla, tappad energi och brist på lust till mycket. Livet kan helt enkelt kännas allmänt segt och vardagliga rutiner kan bli till en pina. Att vakna av det skrikande alarmet tidigt på morgonen och se att inte ens ljuset har nått den smala springan mellan din rullgardin och väggen än. Att lämna skolan efter klockan tre och se att mörkret redan bäddat sig i ett tungt lager över himlen.  Men vintern behöver inte bara handla om trötthet och kyla. Det är på tid nu att vi vänder den dunkla livslust och förvandlar den till en lysande vardag.

Själv är jag väl ingen person som självmant tar upp handen ur cheeseballspåsen, stänger av netflix och kliver utanför dörren för att åka till gymmet eller ta en promenad. Dock har att röra på sig en stor plats i vägen mot vår lysande vardag. Att gå till gymmet eller ta en promenad behöver inte va något att fasa och sätta en negativ stämpel på.  Ta tag i din netflixkompis och dra ut på en promenad och snacka om vilka chips ni ska köpa till nästa filmmys och märk underverken av vad en liten regelbunden promenad kan tillföra. Det är alltid svårare när man är ensam, så gör det till en social, kul grej bland dig och dina kompisar. Vårdguiden har skrivit om vad som kan förbättras i och med att man rör på sig. Om man till exempel har svårt att sova på nätterna kan att röra på sig vara till en stor hjälp. När man rör på sig bildas ämnen i kroppen som skapar ett lugn som kan bidra till lättare sömn och sömn som alla vet är en avgörande väg till vår koncentration. Så ta det inte för givet och glöm inte att sova sova sova!!! Tänk på att dra ut på en joggingrunda är som EN elev på den här skolan, det finns 698 st. Att jogga är bara ett av de många träningsformer som finns. Till exempel spela badminton, gå och bowla, gå på pass, simma, laserdome eller festa och dansa. Eller en absolut favorit på vintern, ta en mysig  skridskoåktur i Kungsträdgården.

Att röra på sig vårdar kroppen, men knoppen är minst lika viktig. Det är de negativa tankarna som kan påverka oss och leda till en deppighet. Vårda hjärnan och sinnet effektivt med din favoritmusik eller varför inte skriksjunga “All I want for Christmas is you” eller “Santa clause is comming to town” för att fira in december.  Om du plågas av negativa tankar kan rätt musik vara till en stor hjälp att stänga av dessa. Skapa dig en lugn spellista med lite ex Bon Iver, Ben Howard eller kanske något av The Smiths om du har svårt att somna och känn hur tankarna sakta spolas bort av en våg bra musik.

Skolan kan även påverka den mörka deppighet genom exempel presationsångest. Så ta en sak i taget och skjut inte upp saker då det oftast leder till stress. Ingen kan ingen kan göra bättre än sitt bästa. Men sånna påståenden hör man ju hit och dit hela tiden. De har blivit väldigt uttjatade. Så skit i vad alla tycker och gör det som får just dig att må bra och radera alla negativa aspekter som drar ner dig. För ingen vet väl bäst än just du?

 

Tegazine passade även på att ta en runda i korridorerna och fråga eleverna hur de håller sig pigga under vinterhalvåret.

 

 

Gustav Isberg S1C- Dricker kaffe!

Max Haldén EM2A– Jag tar en stor mängd citroner som innehåller C-vitamin och sedan tar jag andra frukter och liknande som innehåller B-vitamin som man får av solen. Sedan lägger jag det i ett stort badkar där jag sedan gnider in mig själv så mycket som möjligt. Det är ungefär som att bli dränkt i solsken.

Tindra Hallgren N2b– Jag tipsar om att alla ska äta choklad, sedan kan man ju blanda lite med energidryck också.

Sara Lundberg EM2B– Jag är med  folk som jag får energi och blir glad av.

Andreas Forsell S3b- Jag sover mycket och äter en matsked majs varje dag, det piggar upp asmycket.

Emelie Söderström EM3A- Jag brukar simma i simhallen en gång i veckan och bastar efter det.

Hanna Jonsson N3- Jag käkar koffeinpiller från Apoteket.

Max Wassén S3B- Jag tar med mig en spegel vart jag än går och sen när jag känner mig trött så tittar jag på mig själv och ba “ouff”, och blir pigg igen.

 

 

Skribent: Julia Tempelman

Undersökning: Linna Salén

Foto: Julia Tempelman

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *