Matköer skapar missnöje.

Under de fyra första veckorna på TEG har elever redan reagerat på det mycket oväntade matsalskaoset. En dag sträckte sig kön ända upp till 20- salarna i kemikorridoren vilket skapat stort missnöje bland skolans elever och lärare.

När dagens treor började på TEG var det tio nya klasser skolan hade att välkomna. I år har antalet stigit rejält, det är ca 300 nya ettor som är fördelade i 11 nya klasser. Så vad har skolledningen gjort för att välkomna skolans nya elever?

Ettor har inte haft möjlighet att följa skolans utveckling som skett senaste åren. Skolans senaste åtgärd resulterade i en totalrenovering av köket med effektiviserat disksystem. Förändring har alltså skett men systemet där man tar maten är fortfarande detsamma vilket lett till många frågor gentemot hur välfungerande matsalssystemet egentligen är.

De första veckorna i skolan sträckte sig köerna ända upp till 20- salarna och många elever hann inte äta lunch eller struntade i att ens ställa sig i den meterlånga kön. “Gud vad segt det här är” sa Elin Åmark upprört i en exklusiv intervju på plats i matkön med Tegazine.

Elevernas teori som framförts till Tegazine gäller att skolan antingen tagit in för många nya ettor eller lagt ett misslyckat lunchschema. Men vad säger egentligen skolledningen och vilken är den troligaste orsaken?

Täby Enskildas VD Fredrik Sörensen besvarar under en intervju kritiken:

– Problematiken med köerna ligger inte i det schematekniska, om både lärare och elever skulle följa schemat till punkt och pricka skulle det inte vara extrema förseningar i matkön.

En ytterligare anledning till problematiken enligt Sörensen är orutinerade ettor, vilket bidrar till långa köer då varje etta tar någon minut längre på sig att hämta maten. Han betonar att vi tillsammans kan lösa problemet. De flesta elever på skolan är beroende av matkön då schemat inte ger utrymme för annan lunchtid vilket är något man bör ha i åtanke när man står och väljer bland grönsakerna.

I och med att matköerna minskat successivt frågade även redaktionen om skolledningen gjort någon förändring i schemat efter problemet uppkom, vilket de inte har, svarar Fredrik.

– Det är upp till både elever och lärare att samarbeta och hålla sig till de korrekta mattiderna för att behålla trivsel och effektivitet på skolan, alla kan bidra med några sekunder.

 

Skribent: Madeleine Nordsjö

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *