Proteinpulver – bu eller bä?

Proteinpulver har både sina förespråkare och sina motståndare. Det kan fungera som ett utmärkt kosttillskott vid sidan av din alldagliga kost men enligt andra är det totalt onödigt. Vad är egentligen proteinpulver, vad gör det och varför kan det vara bra för dig som tränar? Gustav Isberg ger en inblick i näringslärans värld.

Det råder en debatt och en hel del motstånd kring proteinpulver och kosttillskott överlag. Motståndarna brukar peka på att det är totalt onödigt för de allra flesta som tränar, då proteinpulver inte innehåller något som du inte kan få i dig via vanliga livsmedel. Förespråkare pekar åt andra sidan på att många motionärer har nytta av en mer proteinrik kost. Fördelarna med att äta en proteinrik kost är många. Vi förbättrar våra träningsresultat, minskar mängden kroppsfett och håller oss mätta längre. Jag har själv tränat styrketräning under tre års tid och det är först under de senaste året jag börjat använda mig ut proteinpulver. Under det här året har jag ökat rejält i muskelmassa gentemot tidigare år och har inte märkt av några negativa biverkningar överhuvudtaget. Resultaten är antagligen allra mest tack vare hård träning men troligen också till viss del tack vare just proteinpulver.

Ett vanligt misstag är att folk misstar proteinpulver för anabola steroider och andra dopningsmedel, vilket är helt olika saker. Det går säkert att hitta och läsa varningsartiklar kring funna dopningsämnen i kostillskott, men i 99 procent av fallen har det handlat om direkt konstiga produkter som typ sägs öka din muskelmassa med tjugo kilo på en vecka och annat strunt. Med lite vanligt vett kring vad man köper så är det ingen som helst fara, det lovar jag dig. Att dricka just proteinpulver om ditt mål är att bygga muskler är inget måste. Det som däremot är ett måste för att få muskeltillväxt och blir stark är just proteinet, som faktiskt finns i just de där pulvret.

Så vad är proteinpulver och vad gör det? Proteinpulver är som sagt ett kosttillskott som finns i en del olika varianter. Den vanligaste folk använder sig av och som jag själv använder, är vassleprotein, en restprodukt ur osttillverkning. Proteinpulver består såklart av protein, vilket är kroppens byggstenar och även bygger celler, bildar enzymer samt hormoner. Protein består av tjugo stycken aminosyror där nio av dem är essentiella. Kroppen kan alltså inte producera dessa nio själv utan vi måste få i dem via maten. Protein finns i nästan all mat, framförallt i kött, fisk, kyckling, ägg och mjölkprodukter. Visst kan människors proteinbehov fyllas upp enbart av mat, men för att få i sig den där extra mängden protein och framförallt få i sig det direkt efter träning är en shake proteinpulver ett mycket bra alternativ. Det är fakta att det är direkt efter träningen som proteinets effekt på proteinsyntesen är som störst. Proteinsyntesen är den process i cellerna som tillverkar protein och under timmarna efter träningen är effekten av protein tillskott större på proteinsyntesen än övriga tid. Det är därför viktigt att förse våra kroppar med näringsämnen såsom protein fort efter träningen, gärna inom en halvtimme. Då står alla kroppens portar som störst öppna, inklusive proteinsyntesen och är redo att ta emot näringsämnen. Muskelnedbrytningen sker konstant i kroppen och efter träning är den som störst. För maximal muskel uppbyggnad och förhindrandet av muskelnedbrytning är proteinpulver ett perfekt proteinaltenativ efter din träning, likaså en kycklingfilé eller en burk kvarg.

Viktigt att känna till är att du behöver få i dig cirka 20 gram protein för maximal stimulation av din proteinsyntes efter ett träningspass, vilket dock skiljer sig från person till person. Tänk i banorna att en banan innehåller cirka 1 gram protein och ett ägg omkring 7-8 gram. Visst går det att ta med en hel kycklingfilé till omklädningsrummet efter styrkepasset, eller att stoppa i sig ett stort paket kvarg direkt efter spinningen fem gånger i veckan, men det är inte särskilt praktiskt och inte heller särskilt skönt för plånboken. Proteinpulver är enkelt att ta med i shakern i träningsväskan till träningen, det är enkelt att dosera rätt så att det passar dig som individ och en dos proteinpulver kostar oftast inte mer än 5 kronor.

Visst går det att bli stor och stark utan proteinpulver och det viktigaste i slutändan är trots allt hur hårt du tränar. Den här typen av kostillskott är dock ett utmärkt extra tillskott vid sidan av din övriga kost. För proteinpulver är trots allt ett tillskott och bör aldrig ersätta din övriga kost. Ditt huvudsakliga proteintag bör fortfarande kommer från dina “riktiga” måltider. Proteinpulver har en bra effekt på din muskeltillväxt, är billigt jämfört med andra proteinkällor och kan i många fall ta dina resultat till nästa nivå, precis som de gjorde för mig.

Skribent: Gustav Isberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *