Recension: Views

Aubrey Drake Graham, mer känd via artistnamnet Drake, har släppt det efterlängtade albumet Views. Det har passerat nästan tre år sedan Drakes senaste studioalbum, Nothing Was the Same, ett album med sämre och bättre stunder, precis som Views.

Drake besitter en väldigt unik position inom hip/hop. Möjligtvis innehar han den största målgruppen av lyssnare någonsin inom genren. Drake har lyckats med någonting ingen annan rappare gjort i samma utrsträckning, Drake tilltalar nämligen både manliga och kvinnliga lyssnare, vilket är okonventionellt inom genren. Det är anledningen att han är största figuren inom hip/hop, r&b och rap. Hans musik tilltalar flest människor.

Drake förklarar i en intervju med Zane Lowe i radioprogrammet Beats 1 att Views ska reflektera de olika årstiderna i Toronto, Drakes födelseort. Inledningen av albumet ska representera vinter för att sedan övergå till sommar och återigen vinter. Jag tycker att Drake lyckas med att förmedla denna känsla av olika årstider på albumet. De första sju låtarna är mörka och väldigt självgranskande och mitten av Views är mycket mer dans och r&b med tydliga influenser från Karibien. De tydligaste exemplen som representerar sommar är låtar som “Controlla” och “Too Good” med Rihanna. Mot slutet av skivan skiftar stämningen till något mörkare igen för att återigen bli vinter med låtar som “Summers Over Interlude” “Fire and Desire” och “Views”.

Det är en underdrift att kalla mig själv för ett Drake-fan, hans musik betyder otroligt mycket för mig och har hjälpt mig genom olika perioder av livet. Dock är jag inte naiv, delar av albumet är otroligt mediokera. Låtar som “With You” “Faithful” “Keep The Family Close” “Feel No Ways” och ”Child’s Play” är otroligt oinspirerande. Det känns som att Drake behövde fylla ut albumet med några låtar och slängde in dessa för att de låter sammanhängande. Det tråkigaste med albumet var att Drakes sångröst tog ett steg bakåt, jag vet att han kan mycket bättre. I Låtar som “Shot For Me” på albumet Take Care och “Hold On We’re Going Home” på albumet Nothing Was The Same visar Drake upp en röst han inte lyckades upprepa på Views.

Å andra sidan fanns det några låtar jag verkligen tyckte om. “Views” “One Dance” “Weston Road Flows” “Hype” “Still Here” och “Controlla” Dessa 6 låtar är ett bra exempel på vad Drake gör bäst. “One Dance” och “Controlla” är låtar som är väldigt inspirerade av Karibien. Min bästa beskrivning av låtarna? Det är väldigt svårt att inte börja dansa iallafall. Resterande låtar är personligen den Drake jag föredrar. När Drake verkligen rappar är han en av de bästa; på låten “Hype” levererar han en del tunga verser om hur Aubrey Drake Graham från förorten i Toronto blev världstjärnan Drake. Den bästa låten på albumet är utan tvekan “Weston Road Flows” för mig. Att få lyssna på Drakes erfarenheter kring livet som superstjärna i kombination med det fantastiska beatet samt hans rapflow är oslagbart.

Album som helhet: 3/5

Albumet får 3/5 från mig, det var alldeles för långt och vid vissa delar väldigt oinspirerade. Dock tror jag att Views är ett album som har låtar för alla sorts Drake fans. Det finns allt från riktiga bangers, t.e.x. “Hype” men sedan finns det också låtar som “Fire and Desire” vilket är en långsam ballad om Drakes känslor för en viss kvinna.

Produktionen på albumet: 4/5

Drake har ett fantastiskt duktigt team bakom kulisserna. Främst är det hans bästa vän och producent Noah “40” Shebib som producerat 10 av albumets 18 låtar. “40” är en av mina favoritproducenter inom hip/hop. Han har ett väldigt unikt ljud, det är melodiskt och det låter nästan som att trummorna spelats in under vatten. Även duktiga producenter som Boi-1da, Kanye West, Metro Boomin samt Southside har alla bidragit till albumets utmärkta produktion.

Lyriken på albumet: 2.5/5

Ett av mina största klagomål med albumet är nivån på lyriken. En del saker Drake säger på detta album håller galet låg nivå, t.e.x. “You toyin’ with it like Happy Meal” eller “I turn green like Earth Day” samt “Got so many chains they call me Chaining Tatum”. Det tråkiga är att Drake kan så mycket bättre. Har han jobbat på albumet i drygt ett år, för att sedan släppa dessa rader?

Skribent: Markus Sparrwardt