Så hanterar du höstmörkret

Hösten stundar och mörka tider är på väg. På morgonen är det segt att komma upp och dagsljuset varar bara kort, ögonen är trötta och det är svårt koncentrera sig. Ändå måste man uthärda i flera månaders tid. Här kommer fem tips på hur du bäst hanterar höstmörkret.

  • Omge dig med ljus! Tänd en lampa när klockan ringer på morgonen för att få kroppen att inse att en ny dag är här. När du kommer hem på eftermiddagen; tänd alla lampor du kan hitta för att kompensera för det förlorade dagsljuset.
  • Rör på dig! Fysisk aktivitet hjälper dig att fokusera och håller kroppen vaken. Utnyttja rasterna för att gå en vända runt skolan; inomhus, om du inte har tid att gå ut. Innan sängdags kan du ta en repa runt kvarteret.
  • Ta vara på det lilla dagsljus som finns! Använd lunchrasten och ta en promenad runt skolan och sätt dig nära ett fönster i klassrummet. Lite ljus är bättre än inget.
  • Ät klokt! Den D-vitamin som går förlorad på grund av brist på solljus kan till viss del ersättas genom kosten. Ät D-vitaminrik mat, exempelvis fisk och svamp.
  • Se till att sova! Det är under sömnen som kroppen återhämtar sig mest. Därav är den mycket viktig, och extra viktig är den under vinterhalvåret. Lägg dig i tid och undvik skärmar innan du släcker. Se till att rummet är mörkt och försök avskilja störande ljud. 

Om du följer dessa fem tips blir din höstmörka tillvaro förhoppningsvis lite ljusare. Om inte annat sitter det aldrig fel att krypa upp i soffan och titta på den där serien du följer, med en filt runt kroppen och en kopp varm choklad i händerna. Och om nio månader är det ju sommar igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *