Så lyckas du på gymmet!

Har du precis tagit beslutet att skaffa gymkort? Kul! Alla har en gång varit nybörjare i gymmet och det kan vara lätt att göra misstag, så här nedan kommer fem tips för att göra det lite enklare. Tränings-utövaren Pontus delar också med sig av sina bästa tips till nybörjare på gymmet.

Pontus, 23 år, har gymmat sedan han var 14 år och är nu van att hjälpa nybörjare på gymmet.

– När jag själv började gymma så fick jag inte så mycket hjälp av gyminstruktören. Istället fick jag inspiration av andra på gymmet vars kroppsfysik var lik den jag ville uppnå, så jag frågade dem om tips och på så sätt blev jag motiverad.

Att ta inspiration av andra och fråga om nya övningar är något Pontus fortfarande gör och han uppmanar nybörjare att göra samma sak. Pontus tycker också att det är viktigt att ge utrymme för träningen och skapa rutiner. Brukar du bli trött på kvällen, planera då in som rutin att alltid träna direkt efter skolan eller jobbet.

Pontus tipsar om att när man tränar fokuserat och effektivt behöver inte gympasset vara särskilt långvarigt, det kan till och med räcka med en halvtimme. Effektivisering av träning genom att använda så kallade “supersets”(när man vilar en muskelgrupp när man tränar en annan) är en bra metod menar han.

– Jag rekommenderar även att variera övningar och ständigt sätta upp nya delmål för att hålla sig motiverad. Det viktigaste är att du ska må bra och samtidigt ha kul!

1. Jämför dig inte med andra

Alla tränar utifrån sina egna förutsättningar och mål. Träna för din egen kropp och hälsas skull. Det är bra att ta inspiration av andra, men kom ihåg att våra kroppar reagerar olika utefter de förutsättningar vi har, börja därför efter egen förmåga.

2. Be om hjälp från en instruktör

På de flesta gym ingår en gratis gyminstruktion vilken är bra att ta till vara på. Gyminstruktören visar hur de olika maskinerna fungerar och vad man ska tänka på i respektive övning. Berätta för instruktören vilken typ av träning du är ute efter och vad du vill uppnå med din träning.

3. Träna tillsammans

Att träna tillsammans med någon som kanske också är nybörjare eller redan har erfarenhet kan vara bra för att komma igång. Ni kan peppa varandra och ge varandra tips, träningen blir i många fall roligare om du har någon med dig.

4. Sätt upp mål

Det är lätt att skada sig och tappa motivationen om du har för höga ambitioner på kort sikt. Sätt därför upp delmål som du känner att du successivt klarar av på kort sikt och hjälper dig att uppfylla dina större mål på lång sikt. Det är bra att utmana dig själv men se till att ha kontroll över vad du gör i gymmet för att undvika skador.

5. Förvänta dig inte snabba resultat

Resultat av träning tar ofta tid oavsett vad du har för mål med att träna. Försök att istället fokusera på att må bra och var stolt över att du faktiskt tagit dig till gymmet. Se resultaten som en bonus!

 

Skribent: Jenny Alfthan

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *