Sena bussar och dyra böter

 

Efter det att SL den 7 januari påbörjade utbyggnaden av roslagsbanans linje 27 mellan Kårsta och Stockholm Östra har bilköerna ökat drastiskt. Den ökade biltrafiken beror till viss del på de insatta ersättningsbussar men huvudorsaken är alla pendlare som hellre väljer att ta bilen till jobbet eller skolan. Hur kommer detta att hålla i längden?

Det har nu gått en månad sedan SL stängde av Kårstalinjen och den skall vara avstängd ända fram till den 20 augusti 2017. Linjen har ersätts med 4 busslinjer som ersätter olika sträckor samt ökad turtäthet på linjerna 608 och 610. Linje 27A går från Frösunda till Danderyds sjukhus. De som behöver ta sig in till stan kan ta denna buss till Danderyds Sjukhus och sedan byta till tunnelbana vid Danderyds sjukhus. Linje 27X går även den till Danderyds Sjukhus men tar en snabbare väg och går endast under rusningstrafiken. Linje 27B ersätter sträckan från Lindholmen till Täby Centrum. Denna buss tar många ungdomar som går på gymnasiet vid Täby Centrum. Linje 661 går från Kårsta till Vallentuna och den är mest för de som bor i Kårsta och som sedan byter buss i Vallentuna för att kunna ta sig vidare.

Sedan ersättningsbussarna infördes har vägtrafiken ökat kraftigt. Inte bara för att det är ersättningsbussar på vägarna utan för det har blivit krångligare för människor att ta sig till jobbet samt skolan. Många väljer nu istället att ta bilen och ställa den vid Mörby, Danderyd eller Galoppfältet för att därifrån ta tåget, linje 28. Konsekvensen av detta är inte bara bilköer på morgonen utan det blir även fullt på parkeringarna. Många som går på Täby Enskilda Gymnasium och som tar bilen till skolan på morgonen brukar parkera vid Galoppfältet då parkeringen är nära skolan. En elev som går på Täby enskilda Gymnasium har haft körkort i halva tiden i tvåan och i hela trean och tar ofta bilen till skolan då hon har en lång resväg. “Parkeringen har aldrig blivit helt full de dagar jag tog bilen till skolan men nu när ersättningsbussarna har börjat gå finns det inte en enda plats ledig!” berättar eleven som går på Täby Enskilda Gymnasium.

När parkeringen, galoppfältet, blir så full och människor har bråttom till jobb eller skola så börjar de att parkera sina bilar vid “sidan av” själva parkeringen som är avsedd för lastzon. Här är det förbjudet för en personbil att parkera vilket gör att de riskerar dyra böter.

Hur ska problemet med alla ersättningsbussar, bilar samt trafik lösas? Kommer vi att kunna klara oss utan Roslagsbanan ända fram till den 20 augusti?  Det återstår att se. En elev på Täby Enskilda Gymnasium berättar om sina tankar kring problemet samt om problemets framtid. “Som problemet ser ut just nu tror jag inte att detta kommer att hålla ända fram till slutet av Augusti. Men vem vet det kanske blir bättre när våren kommer, när allt slask och snö börjar att försvinna bort från vägarna. Det kanske gör att trafiken lättar lite och att bussarna inte blir lika försenade som nu. Det kanske dessutom gör att folk kan tänka sig att åka ersättningsbussarna istället för egna bilar om tiderna som ska hållas förbättras. Mer miljövänligt dessutom.”

 

Skribent: Hanna Nilsson

2 comments

  1. Sara Källbäck

    Verkligen perfekt att stänga av Roslagsbanan i mer än ett halvår utan att utöka parkeringsplatserna… :(

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *