SL:s nya biljettsystem.

I dagens samhälle ska allt gå snabbt och smidigt, det är den totala motsatsen till SL:s nya biljettsystem där bussremsorna har ersätts av reskassa och sms-biljetterna har blivit mer komplicerade. Det nya systemet är förvisso 10 månader gammalt med jag möter folk än idag som fortfarande inte har förstått sig på hur man gör med reskassan och sms-biljetterna.

Jag pratade med Louise Gutenberg, en del utav TEGAZINE-redaktionen och hon berättar om en kväll då hon var på väg till träningen, hon märkte på vägen till tåget att hon hade glömt sitt busskort hemma och satte sig på tåget för att registrera sig för de nya sms-biljetterna. När konduktören kom fram och bad om en biljett och hon inte var klar så blev hon avkastad.

“Jag blev väldigt arg då det nya systemet är väldigt krångligt. Det var heller inte så medmänskligt utav konduktören att bara kasta av mig istället för att hjälpa mig” säger Louise.

Jag håller med henne, vi svenskar är vana vid ett relativt enkelt biljettsystem då sms-biljetterna drogs på mobilräkningen och med bussremsor där man såg exakt hur mycket man hade kvar innan man behövde köpa en ny. När vi nu ska behöva registrera våra mobilnummer för att kunna skicka en sms-biljett eller köpa ett access-kort där vi inte har en aning om hur många zoner man kommer åka eller hur mycket man har kvar på kortet. Det är dessutom jobbigare för turister och folk som bara besöker Stockholm någon gång ibland som kanske inte har sådan bra koll på zonerna eller hur maskinerna fungerar. Istället för att ha en bussremsa liggandes i plånboken ska man numera ha ett kort laddat med pengar, om man dessutom inte använder kortet de kommande 60 dagarna så töms kortet och SL behåller pengarna. Det sistnämnda är dock på väg att fixas.

Nu när man har tagit bort bussremsan så försvinner också massor utav arbetstillfällen då det inte längre behöver sitta någon vid till exempel tunnelbanan och stämpla. Visserligen finns ju sms-biljetterna kvar men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en maskin där man kan trycka in en kod och gå igenom spärren där också.

Jag vet vad ni tänker, en pappersremsa är inte speciellt miljövänligt men då kan jag berätta för dig att det är allt fler som väljer att ta bilen istället för att åka kommunalt för att det är lättare än att orientera sig igenom alla SL:s olika biljetter. Så miljön kommer nog att tjäna mer på att SL tar tillbaka bussremsan istället för att folk börjar åka bil istället för kollektivt.

Så för att sammanfatta det hela så vill jag bara säga att det finns så klart för och nackdelar med allt. Men enligt min mening så vinner bussremsan kampen gentemot reskassan.

Vilket system tycker du är bäst?

  • Bussremsa (76%, 38 Votes)
  • Reskassa (24%, 12 Votes)

Total Voters: 50

Loading ... Loading ...

Skribent: Elin Johansson
Foto: Jonas Bergsten, CC public domain
Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sl-tommer-ditt-accesskort-efter-60-dagar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *