Studieresa eller klassresa?

Fjärilarna bubblade i magen som ny öppnad colaflaska. Förväntan var stor och gymnasieelever i årskurs två var som ett barn kvällen före julafton. Resa till ett främmande land, besöka nya sevärdheter, träffa nytt folk men kanske framförallt lära känna klassen ur ett perspektiv som skulle vara utanför skolmiljö. Teori, teori, teori är ord som ständigt kommer ut från välutbildade pedagoger i både grundskolan och gymnasiet. Du har valt ett teoretiskt högskoleförberedande program och din lärdom sker efter var och ens egna dedikation. Ni ska även utvecklas som individer och gå från ungdomar till vuxna samt lära er ett och annat om ansvar. Ett steg för att uppnå detta enligt mig är en studieresa under just gymnasietiden.

Jag är 18 år och det är ett år sedan min klass åkte på en fem dagar lång resa till Rom för att besöka en ny storstad. Många i min närhet kritiserade just prioriteringen som skolan lägger på så kallade “bildningresor” och att det endast vore ett fint ord för “klassresa”, men kombinationen av orden i sig är i min mening den korrekta benämningen.

Nummer ett: När vi inom kursen svenska 2 exempelvis läste om italiensk litteratur gav besöket till det amerikanska universitet i Rom en djupare förståelse för vikten av italiensk historisk litteratur. Att vi även fått se huvudkyrkan till världens största trossamfund inom kristendomen med en engagerad guide utvecklades förståelsen för hur folk levt samt lever sina liv. Ett utmärkt komplement till den i mångt och mycket begränsade relgionsundervisningen i Sverige då de flesta program endast läser en termin religion under hela gymnasiet. Att fotografera, filma och dokumentera resan på olika sätt var också något som gjorde varje moment av resan extra ordinärt och inte slentrianmässigt. Möjligheterna att få utlopp i pratiken för det man lärt sig i skolan är enorma och då har jag inte ens nämnt den kunskap man insuper under själva resan.

Nummer två: Klassresa är något som i min mening är högst underskattat. Till och börja med sammansvetsar det en grupp människor på unikt sätt som inte riktigt är jämförbart i form av affärsresor eller kompisresor. Personer som man till vardags knappt talar med ges nu möjlighet att prata om allt mellan himmel och jord. De nära relationerna blir även de ännu starkare och band skapas mellan individer. Men för att åter igen knyta hand till skolans utgångspunkt, vilket är att eleverna ska kunna utvecklas som individer och gå från ungdomar till vuxna är detta ett ypperligt exempel på detta. Hur löser du intriger som uppstår när du lever med andra människor, vad gör du när folk talar för högt på rummen eller hur handskas man med en arg hotellägare klockan 00:30? Även om allt inte går rätt till och saker och ting går snett ger detta en möjlighet för personlig handling. Helt plötsligt finns det ingen förälder som kan hjälpa dig med problemet som uppstod och ringa några lärare mitt i natten känns inte heller aktuellt. Utan det enda alternativet är att ta saken i egna händer och hjälpa de andra som sitter i samma båt. När situationen väl uppstått ska den trots allt lösas och reapareras på bästa möjliga sätt. Man lär sig gå från ungdom till vuxen.

Så vad är då min slutgiltiga poäng i mitt påstående att vikten av en studieresa är så stor? Jo svaret är enkelt: Detta är ett steg närmare vuxenlivet att helt enkelt få leva förhållandevis självständigt med klasskamrater samt ges möjligheten att uppleva en annan del av världen. En studieresa utvecklar människor, den ger kunskap, men framförallt blir den ett minne för livet.

Skribent: Jesper Kuusiniemi
Foto: Facebook

 

2 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *