”Detta är det roligaste på hela arbetsåret!” – Cecilia Friedman, idrottslärare. Första veckan på terminen ger sig elever från kurserna Naturkunskap 2, Idrott och Hälsa 2 och Foto 3 ut på en resa till Sälen. En resa fylld med skratt, äventyr och gemenskap.

07:00 den 25:e augusti var tiden som vi skulle ses på skolans parkering. Det var ingen tid som lockade efter ett långt sommarlov med sovmornar.  När vi väl stod på parkeringen möttes vi av ett 40-tal andra trötta men förväntansfulla ungdomar som tillsammans med tre lärare steg på bussen mot Högfjällshotellet.

Ingvar, vår busschaufför såg till att vi fick bästa möjliga resa dit. Ungefär fyra timmar in i resan fick vi reda på rumsindelningarna av lärarna. Det var dags att planera för matinköpet som skulle ske på Ica i Malung.

Efter över sex timmar i buss med diverse stopp på vägen rullade bussen äntligen in på Högfällshotellets parkering. När vi hade packat upp och lagat mat i lägenheterna var det dags att testa på utrustningen inför morgondagens stora vandring. I samlad trupp vandrade vi några kilometer innan vi stannade för att koka blåbärssoppa på stormkök. De flesta av oss hade ingen aning om hur ett stormkök fungerade. Blåbärssoppan visade sig dessutom vara full med klumpar och när vi rörde om med vår jordiga pinne toppades den med bark. Mums.

unnamed

foto: Linna Salén

Tisdag

Klockan 8.00 nästa morgon var det samling på parkeringen. Det var dags för den stora vandringen. Redan fem minuter in i bussresan ledde en high-five till en rispad hornhinna. Väl framme vid Fulufjällets nationalpark hade vi redan ryggsäckarna i högsta hugg. Vandringen mot Sveriges högsta vattenfall hade börjat. Väl vid vattenfallet delade vi upp oss i tre grupper. De som skulle gå den långa vandringen på ca 2 mil, de som valde att gå den lite kortare och de som åkte med Linnas öga till vårdcentralen i Sätra.

Vandringen började med att vi skulle ta oss upp ovanför vattenfallet. Efter att ha klättrat uppför i vad som kändes som en evighet nådde vi till slut toppen. Den fantastiska utsikten över fjället går inte att beskriva med ord.

Efter sex timmars vandring och en del stukade fötter kom vi trötta men glada tillbaka till nationalparken. Det var dags att åka tillbaka till hotellet. Vid middagen skrattade alla åt Linna som med sitt skadade öga var tvungen att äta maten blind. På kvällen somnade vi alla som slagna hjältar.

925611_704321349656824_1773113676_n

foto: Alma Vestlund

Onsdag

På onsdag morgon samlades vi på hotellets parkering igen. Det var dags för och idrott-och hälsakursen att tillsammans med foto 3 ge sig iväg på äventyr. Höghöjdsbana och kanotpaddling stod på schemat. För oss som går naturkunskap var det dags att starta ett nytt moment: fjällekologi. Vi samlade växter, identifierade dem och lärde oss om vad som växer var och varför.

Sent på kvällen gick några stycken ut för att titta på stjärnorna. Då det inte fanns några lampor som lös i mörkret syntes stjärnorna extra tydligt.

foto: Alma Vestlund

Torsdag

Klockan 05:00 ringde väckarklockan för foto 3 som gick ut och fotade soluppgången medan vi andra skönt sov kvar i våra sängar. Under förmiddagen delades vi upp kurs för kurs. Idrott-hälsa hade pulsträning med Cilla, naturkunskapen började med en promenad till fjällkyrkan och foto följde med för att dokumentera.

Under eftermiddagen åkte foto- och idrottskursen iväg på äventyrsbad medan vi andra gick ut på egna äventyr. Senare under kvällen hade lärarna fixat med en hemlig kvällsaktivitet. Det visade sig vara grillning av marshmallows och spökhistorier under stjärnorna. Sedan var det dags för en sista myskväll i stugan och förberedelse inför hemresa dagen efter. En perfekt avslutning på resan. Trots diverse olyckor blev resan till Sälen 2014 ett minne för livet.