Testpatrullen testar nya bussterminalen i Täby Centrum

Vi känner alla en lättnad när vi får höra den glada nyheten att Täby Centrums bussterminal äntligen har öppnat. Efter att den gamla bussterminalen stängdes ner och en tillfällig bussterminal öppnades vid södra delen av Grindtorps parkering har det varit kaos i busstrafiken. Söndagen den tredje november ersattes kaoset av den nya välorganiserade, avancerade och highteca bussterminalen. Frågan är om den nya bussterminalen är för hightec? Vi i testpatrullen bestämde oss för att undersöka läget.

Byggarbetare vid Täby C

Vi följer ljudet av borrmaskiner och kommer fram till platsen där den ny öppnade, men inte riktigt färdiga bussterminalen finns. Det första som möter oss är den väldesignade vänthallen på vänster sida med stora fönster, ljus design, allmänna toaletter och en mängd med bänkar för alla med trötta ben. Vänthallen går att entra från båda håll och har även en hiss anpassad för handikappade. Här inne finns även två biljettautomater utefter ena väggen men eftersom den här delen av terminalen ännu inte öppnats är inte automaterna tillgängliga. Utanför vänthallen står bussar uppradade i väntan på att inta sina destinationer. Vid varje avgångsplats finns det olika bokstäver som namnger platserna, från A till J. När man kan kliva på bussen lyser bokstaven och när bussen lämnar hållplatsen släcks den. Där finns även tydliga skärmar som visar hur många minuter det är kvar till avgång och varifrån bussen går. Det hela ser väldigt enkelt och välorganiserat ut och det verkar i princip omöjligt att missförstå skyltarna och hamna vid fel hållplats.

Vi avbryts i vårt antecknande av en klagande tant som från ingenstans kommer fram till oss. Hon gestikulerar vilt med händerna och skäller på att man plockat bort den gamla terminalen, att det är förvirrande med den nya, överorganiserade, terminalen och att detta inte alls är bra. Lika mystiskt som hon dök upp försvann hon även iväg igen och började hålla sitt argumenterande tal för ännu en besökare vid bussterminalen. Vi ställde oss själva en tankeställare och började med kritiska ögon granska nackdelarna med terminalen. Det första som vi kom att tänka på var att alla människor stog upp då det var alldeles för få bänkar utomhus. Det andra var att det finns ett glasstaket längs med hela terminalen och stora glasdörrar för att man överhuvudtaget skulle få gå på bussen. Dörrarna känns väldigt onödiga och som att designen var överdriven. Varför behövs dessa glasdörrar egentligen? För att få svar på vår fråga grabbade vi tag i två byggarbetare och avbröt dom i sin fikapaus. De svarade att glasdörrarna var nödvändiga just för att undvika olyckor med att människor står för nära och kan då bli påkörda. När bussen anländer till hållplatsen blinkar busschauffören med helljuset för att dörrarna ska öppnas. När bussen sedan ska köra iväg blinkar han igen. Om du då är två minuter sen är dörrarna stängda och du kan inte springa efter bussen.

Vi pratade med två SL resenärer, Marika och Anette, båda är medelålderskvinnor. “Visst är bussterminalen snygg och väldesignad men glasdörrarna känns onödiga” säger Marika. Anette håller med och tillägger: “Det ser snyggt ut, men vänta tills fredagkväll så kommer glasdörrarna att ha blivit krossade.” Efter besöket har vi i testpatrullen nu kommit fram till att bussterminalen är väldigt organiserad och välordnad vilket är bra. Samtidigt saknas det bänkar för resenärerna som kommit tidigt, eller för de som kommit sent och inte blir insläppta genom glasdörrarna utan istället blir tvugna att titta på när bussen åker.

Skribenter: Louise Gutenberg, Hanna Tillas

Fotografer: Louise Gutenberg, Hanna Tillas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *