Varning för oseriösa studentföretag!

[2012-05-22 Det har kommit redaktionen till kännedom att Unik Student har lovat M3B en lösning på de problem som uppkommit dem emellan. Eureka hoppas att detta kommer att hjälpa både gymnasieklasser och studentföretagen att bli noggrannare och tydligare i sin kommunikation framöver. Red. anm.]

Snart är det dags för oss treor att springa ner för trappan ut i friheten. För er andra kanske studenten känns långt bort. Men tro mig, snart kommer er brevlåda fyllas av olika studentföretags erbjudanden och telefonen ringa på grund av att man ställde en liten fråga till ett företag. De kan verka trevliga och helt ofarliga, men det gäller att man tänker efter ordentligt innan man skriver på några kontrakt. Man måste trots allt ha i åtanke att tredje året på gymnasiet är det roligaste i hela ens skolgång och det är synd när hela kalaset slutar i ett stort klassbråk på grund av studentskiva/-flakkrångel.

Det är dock mycket som kan gå fel. Vissa studentföretag är inte att leka med. De vet att vi är unga och oerfarna och det finns de förtag som utnyttjar det till deras fördel. Ett exempel är Unik Student, som M3B hade skrivit avtal med. Unik Student är ett förtag som lovar mer än vad de kan hålla och vill ha betalningar kontant, vilket inget seriöst företag vill. Dessutom har de dolda avgifter som de själva kallar för ”försäkringar”, som man mer eller mindre måste betala vare sig man vill eller inte.  En annan klass på Åva Gymnasium fick byta lokal för deras studentskivan en vecka innan utsatt datum för att någon musiker skulle uppträda där istället. Det finns även klasser som haft svårt att få tillbaka sin deposition, då Unik Student hävdat att de redan har betalat tillbaka den. Företaget har även bytt adress utan att meddela sina kunder om det, vilket har försvårat betalningen som måste ske kontant.

Ett annat företag att akta sig för är minStudent, som F3 bokade flak av. När vi sedan ville avboka flaket för att vi fått ett bättre erbjudande fick vi som svar ”vi kan säkerligen erbjuda er något bättre”. När de sedan förstod att de inte kunde ge oss ett bättre pris slutade de svara på mejl. Eftersom vi då inte betalat vår deposition antog vi att kontraktet gick ut. Resten av året hörde vi inte ett ljud från minStudent, förrän i slutet av april, då företaget ringde en av personerna som stod på kontraktet och undrade var pengarna till flaket var.  Lyckligtvis hade vi kontraktet kvar och kunde snabbt se att bokningen inte gällde längre, eftersom depositionen inte var betalad. När en förälder ringde upp företaget dagen efter och undrade varför betalningen skulle in, fick hen som svar att självklart var flaket redan avbokat.Vi hade lätt kunnat bli lurade på 3 000 kr om vi lyssnat på den oärliga säljaren.

Så, blivande treor, se till att vara varsamma när vi skriver kontrakt med studentföretag. Alla är inte oseriösa, det finns företag som vill oss väl också. Se till att få allt skriftligt och läs igenom avtalet noggrant. Helst ska alla i klassen läsa igenom, så alla är medvetna om vad som skrivs på. Be även en vuxen att göra det, de om några vet hur ett schyst avtal ser ut. Se nu till att ni får ett awesome sista år och ta vara på det medan det varar! Tiden flyger iväg snabbare än man tror.

Illustration: Per Hugosson Hagdahl

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *