vinter sol

Vinterdeppen – ett minne blott

Likt en dimma som rullar in över åkrarna på morgonen en sensommar, drar vintern med sig en tjock dimma in i våra hjärnor som hämmar känslorna, inaktiverar oss till att endast existera utan att leva. Bristen på sol i de svala vintermånaderna alstrar en miljö där nedstämdhet frodas. Det finns några relativt lätta lösningar för att få tillbaka glädjen, om det är vintern som är orsaken till de deppiga känslorna. Bristen på d-vitamin gör att man får mindre energi och psyket kan påverkas genom att man börjar må sämre. Detta resulterar i en depressionsliknande känsla, dess påverkan leder till att motivationen försvinner eller kanske orken att vara med kompisar.

Som lösning kan man gå till en läkare och ta blodprover för att se om nedstämdheten är relaterad till en brist på d-vitamin, en process som enkelt kan förbättra din nuvarande situation. Att ta blodprov är inte nödvändigt för alla, utan snarare för de lite mer “extrema” fallen. Det går även att köpa vitaminen på apotek utan recept, vilket går något smidigare än att behöva boka in en läkartid.

Forskning har även visat på att mörk choklad även kan göra dig gladare. Dess effekt på hjärnan kan likna sig till känslan av att vara förälskad. Det skapar serotonin, vilket är anledning till att man kan känna sig på bättre humör. Dock gäller detta bara i små mängder, även fast lockelsen av att äta flera hundra gram känns roligare. Det har ingen större positiv påverkan att äta mycket av den mörka chokladen, dess effekt avtar istället vid överkonsumentation.  

En lätt lösning för att få i sig mer d-vitamin är att dricka ett glas juice till frukost. En del juice tillverkare tillsätter extra vitaminer och mineraler i sin juice, vilket kan vara hjälpsamt för den som lätt vill få i sig all den näringen. Det kan därför vara användbart att kolla på juiceförpackningen nästa gång det behövs köpas nu.

Genom att äta nötter kan du även bli gladare igen. Förutom att nötter innehåller massor med energi och nyttiga fetter skapar det även mer serotonin. Här måste du även applicera ett tänk på hur stor mängd som gynnar dig.

Som tur är har solen börjat titta fram lite mer varje dag igen, ta vara på dess strålar, öka d-vitamin intaget (endast om du har en brist på det) och förhoppningsvis kommer det att hjälpa. Snart kommer din energi och gladhet, om du nu känner att den minskat, att komma tillbaka.  

 

Skribent: Felix Markén

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *