“Vi är väldigt stolta över att det gick så bra” berättar företagarna bakom Étoile UF.
När TEGs draknäste ännu en gång gick av stapeln var konkurrensen högre än någonsin. 11 företag tävlade om att vinna den prestigefyllda titeln som årets vinnare av draknästet på Täby Enskilda Gymnasium. 

Draknästet är där alla årets UF-företag på TEG kort får pitcha sin egen affärsidé för några så kallade “drakar”. Dessa drakar är olika personer med egen erfarenhet från företagsvärlden och som ger feedback till de olika företagen. Slutligen utser drakarna det vinnande företaget som de anser gjorde den bästa pitchen. Företagen består av ekonomielever från årskurs 3 med inriktning ekonomi. Företagens pitch bedöms utifrån några olika kriterier som exempelvis affärsidé, framförande och klädsel. 

Årets vinnare Étoile UF lyckades charma drakarna med sin väl utförda pitch. Ètoile UF består av Victoria Benckert, Ella Olsson, Josefine Sirc, Maria Holmberg och Theodor Abrahamson. Deras affärsidé är att tillverka långärmade t-shirts med vintagetryck på kändisar. Det som gjorde att detta företaget stack ut ur mängden under draknästet var deras mycket starka framförande. Ètoile UF berättar själva att de hade lagt ner mycket tid på att förbereda presentationen. De använde sig dessutom av många presentationstekniska och retoriska knep. “Vi tränade tillsammans, såg till att kunna manuset utantill och kunde på så sätt engagera oss mycket under hela pitchen”. Deras presentation hade en intresseväckande inledning där de gick rakt in på att förklara affärsidén. Étoile  UF fick bra feedback från drakarna som gav specifikt beröm till gruppen för att de hade fått med sig all nödvändig information. 

När frågan ställs vad som är nästa steg för deras UF-företag ser de förväntansfulla ut och berättar att de snart kommer att lansera första kollektionen av tröjorna. “Vi har precis fått in prototyperna och vi kunde inte ha varit nöjdare”. Tack vare vinsten i draknästet är Etoile UF också de som kommer att representera TEG i det stora draknästet för hela Täby. Företaget säger också att “vårt mål är att ställa upp i flera regionala tävlingar som Ung Företagsamhet anordnar under UF-året, samt ha kvalificerat sig vidare i någon av dessa till SM”. Viktigt för Etoile UF är att i år fokusera på att bygga upp ett starkt varumärke och skapa en hög igenkänningsfaktor av företaget inom deras målgrupp. Etoile UF har med andra ord höga ambitioner för det kommande UF-året.

Skribent: Liv Horwitz
Foto: Victoria Benckert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.