Tidigt på morgonen den 11:e September möttes en grupp förväntansfulla elever och lärare från TEG i Arlandas avgångshall. Planet gick klockan nio på morgonen och efter ett kort byte i München var vi äntligen framme på Lyons flygplats i Frankrike. Nu väntade en längre bussresa för att nå vår destination, den lilla staden Saint-Flour i Auvergne regionen och den klass med franska elever som skulle möta oss där. Utanför fönstren på bussen såg vi fantastiska vyer, kullar, slingrande småvägar och pittoreska stenhus. Väl framme möttes vi med öppna armar av våra franska värdfamiljer som vi skulle bo hos under veckan.

Kalvar på fromageriet.

Resan ingick i ett utbyte med franska elever på Lycée Polyvalent de Haute-Auvergne och några av de franska elever vi mötte hade varit på besök hos sina värd-elever i Sverige tidigare i år. Tillsammans med de franska lärarna Maryline Fiocre och Francoise Rousset fick vi se mycket av Saint-Flour, en pittoresk stad med en medeltida kärna. Vi fick också se mycket av det franska skolsystemet, ett system som på många punkter skiljer sig mycket från det svenska. Exempelvis bodde en del franska elever på skolans internat och skoldagarna pågick oftast från klockan 8 på morgonen till 17 på eftermiddagen. Alla franska elever börjar, slutar och äter lunch samtidigt och på lektionerna skriver man nästan alltid för hand. Läraren undervisar sällan med presentationstekniska hjälpmedel utan skriver på en whiteboard.

Slottet Chateau du Sailhant

Under veckans gång fick vi se mycket av den franska naturen i Auvergne regionen. Vi fick bland annat uppleva ett vackert slott “Chateau du Sailhant”, se ett vattenfall, åka kugghjulsbana upp till toppen av Puy de Dôme- en utkikspunkt där man kunde blicka ut över nästan hela regionen och åka ner i den underjordiska grottan L’aven Armand som är med på UNESCOs världsarvslista. Inuti grottan såg vi fantastiska stalagmiter, långa kalk “skulpturer” som bildats under flera tusen år. Vi vandrade även uppför den utdöda vulkanen Puy-Mary och upplevde den vackra flodravinen Gorges du Tarn. De städer vi fick besöka förutom Saint-Flour var Clermont Ferrand, en större stad med ett stort shoppingcenter, Sainte Enimie som är en av frankrikes vackraste byar och den mysiga staden Murat.

Förutom alla fantastiska platser vi besökt på dagarna har vi även fått upptäcka lite av den franska matkulturen både på skolan och hos våra värdfamiljer. Vi besökte ett “fromagerie” där vi såg hur fransk ost tillverkas. Vi provade flera sorters ostar, allt från Cantal ost tillden kända blåmögelosten. Många av oss tog tillfället i akt och köpte med oss de goda ostarna hem. På skolan fick vi även prova en fransk delikatess från den närliggande staden Murat, en så kallad “Cornet du Murat”. Under söndagen hölls en festival för Cornet du Murats som vissa i gruppen besökte där det bjöds till dans och provsmakning av många cornets. Middagar spenderades oftast med våra franska värdfamiljer som bjöd på all möjlig spännande fransk mat.

Både elever, lärare och värdfamiljer samlades utanför den franska skolan för att tillsammans säga hejdå till oss svenskar. Efter många sorgsna avsked klev vi på bussen till flygplatsen. Trots ett missat plan på hemvägen var vi lyckliga över allt det roliga vi fått uppleva och de nya vänner vi fått. Vid ankomsten till Arlanda var det ett gäng trötta och glada människor som fått uppleva fantastiska miljöer, ätit god mat, kindpussat en massa människor, pratat mycket franska och fått flera nya vänner både på här TEG och i Frankrike.

Gruppen tillsammans med de franska värdarna

Foton i text: Ella Stålkrantz
Huvudbild: Edith Malmberg
Skribent: Edith Malmberg

Ett svar på ”Resan till Saint-Flour”