För tredje gången på drygt två år stängs roslagsbanans trafik av på Kårstalinjen. För andra gången är det linje 27 mot Vallentuna som drabbas, denna gång rör det sig dock inte om renovering utan installationen av dubbelspår. Från och med april 2019 och fem månader framåt ersätts stora delar av sträckan återigen av bussar.

Kommunstyrelsen ordförande i Vallentuna Parisa Liljestrand (M) har dock höga förhoppningar om att systemet med ersättningsbussar kommer att fungera betydligt smidigare än vad de gjorde under avstängningen år 2017. En insändare till mitt i Täby använder ord så som “katastrof” och “djungelns lag” för att beskriva just den tidigare avstängningen, även han med hopp om att bussarna ska fungera denna gång.

Parisa Liljestrand berättar för Mitt i Täby om hur kommunen haft en dialog med trafikförvaltningen för att garantera att det inte blir en repris från 2017. “Att avstängningen sker på sommaren är ett direkt resultat av detta. Sommartid är belastningen lite mindre och dessutom är det betydligt bättre vägar sommartid.” Men framförallt ser hon fram emot då ombyggnaden är klar, då tätare tågtrafik utan störningar kommer att bli verklighet för vallentunaborna.

Även åkersbergapendlarna drabbas av ersättningsbussar, och detta inom en snar framtid. Mellan den 22 juni och 8 december i år stängs trafiken bortom Viggbyholm till och med slutstationen Åkersberga enligt information från Stockholms Läns Landsting. Anledningen till avstängningen är densamma som för linje 27 – banarbete för att installera dubbelspår. Utöver detta påbörjas även byggandet av den nya stationen i anslutning till Arninge handelsplats som förväntas vara färdigt 2020 – 2021.

Skribent: Tove Loheman

Foto: Gustav Tillas

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.