Den obligatoriska GA utställningen äger rum den 19 April och med andra ord börjar det närma sig för alla utställare att förbereda presentationen av sina arbeten. Men hur lyckas man egentligen med sin monter och hur gör man sin till synes långa och tråkiga rapport intresseväckande för besökare?

“Hur kul är det egentligen att ställa fram en lunta papper? Det är så mycket mer än det!” säger Robert Selin, ämneslärare för kursen Gymnasiearbete på Täby Enskilda Gymnasium. “Det ingår i kursen att presentera arbetet, utställningen är därav obligatorisk.” Han poängterar att GA är en kurs många skolor har svårt att göra något utav. Täby Enskilda lägger däremot stor vikt i GA utställningen, för “Det coolaste vi kan visa upp, är ju alla treors slutarbeten!” Varje slutarbete blir som en sammanställning av vad varje elev har burit med och lärt sig från sina tre år på enskilda. Det är något som bör firas och därför är alla välkomna att ta del av elevernas arbeten. Föräldrar, nära och kära, medbedömare, näringsliv och nior är exempel på vanliga besökare till utställningen.

Varför GA utställningen är så pass uppmärksammad på TEG finns det olika anledningar till. Dels ingår det som en del av kursen att bli godkänd men utställningen är även ett tillfälle för kommande treor att informeras och inspireras till sina framtida arbeten samt få en glimt av va skolan har att erbjuda. Det brukar därför hållas ett föredrag strax innan utställningen för att de yngre årskurserna först skall informeras om vad som väntar, men även att medans minnet är färskt kunna gå direkt ner till utställningen och inspireras av treornas uppvisade arbeten. Detta för att tvåor ska komma igång i tid men även för att vi är stolta över treornas arbeten, menar Selin som även delar med sig av några väl valda tips för hur just du lyckas med ditt arbete på utställningen.

“För de elever som bara ser sin GA rapport eller uppsats som en lunta papper bör ni tänka om, det är så mycket mer än så!” För att lyckas med och locka intresse till sin monter är ett tips att försöka ge liv i ämnet och förmedla det i all annan form än i papper. Tips är att vad som lockade en själv till ämnet i första början, även kan vara intresseväckande för andra. Visa vad du har jobbat med och likaså din arbetsprocess gång kan locka besökare. Många har svårt att tänka utanför boxen, en skål godis lockar ofta inte mer än de sötsugna. Ett tips här är att inte hänga upp sig för mycket på monter principen, presentera ditt arbete på det sätt som passar bäst ex. en redovisning, film, vernissage, tavlor, baka på plats eller böcker är alternativa utställningsformer som kan agera intresseväckare.

Ett annat tips är att inte bara presentera en aktiv monter utan även vara aktiv själv. Du kan locka med aktiviteter såsom frågesport eller spel, vara inbjudande och “dra” med besökare till just din monter, erbjud provsmakning som är relevant för ditt ämne och inte bara en skål godis. Förbered dig i god tid, det går inte att komma på och förbereda montern samma dag som den ska presenteras. Skolan erbjuder därför öppet kvällen innan för förberedning av montrarna.

Kom ihåg att det inte endast räcker med godkänd opponering för ett godkänt slutbetyg i GA, presentationen är en del av betyget. Det gäller även att sticka ut ur mängden! Du vet att du lyckats med din monter om den är intresseväckande för andra.

 

Skribent: Madeleine Nordsjö

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.