Vi guidar dig genom valaffischerna

Nu ser man dem överallt – i väntan på bussen, på stan, eller i tunnelbanan. De har funnits i flera hundra år och påverkar hur människor ser på politiska partier, vi menar såklart valaffischerna! I Augusti och September pågår partiernas kampanjer för full rulle, tiden är knapp och valaffischerna syns nästan överallt. Oavsett om du skymtar dem i förbifarten eller om du står och tittar på dem en längre stund, är deras innehåll viktigt och säger mycket om det parti som framställs. Men om du undrar hur du ska ha tid att granska affischerna noggrannare har vi på Tegazine redan tagit fram de största svenska partiernas valaffischer och analyserat dem.

Liberalernas valaffischer bygger på rim och ordvitsar, ett effektivt sätt att nå ut till en bredare publik. Deras affischer framför vad partiet står för på ett tydligt sätt. Man förstår exempelvis att de är för EU, mot extremism och att de vill satsa mer på skolan. Är man ute någonstans och ser en av deras valaffischer som “Chatta eller fatta?” är det lätt att man börjar fundera på vad de menar och kollar upp vad partiet står för. Den blå färgen passar till deras logga och i kombination med det gula får man lite Sverige-vibbar. Det gula drar även ögonen till sig så att man verkligen läser vad som står i den lilla triangeln.

 

Centerpartiets valkampanj kretsar kring ordet “framåt” i olika områden. Vi ska röra oss framåt med jämställdheten, vi ska röra oss framåt med medmänskligheten, vi ska helt enkelt röra oss framåt i samhällsutvecklingen. Majoriteten av alla kampanjaffischer har en halvbild Annie Lööf på framsidan, något som inger både en “närhet” till partiledaren men ändå inte en hotande bild. Det är ungefär den bilden vi skulle ha ifall vi stod öga mot öga och pratade. Hon har även valt ganska så lugna och basala färger på kläderna så att inget skriker i ansiktet utan det känns avslappnade men ändå ganska ordentligt och välklätt.

 

Miljöpartiets valaffischer fokuserar på deras största fråga; miljön. Budskapet “Nu” visar att de vill agera omedelbart för att försöka stoppa den globala uppvärmningen. Affischerna har lite olika motiv för att vi ska inse hur viktigt det är att vi verkligen lägger vår röst åt en grönare politik. Till skillnad från andra partiers affischer där politikerna är i fokus på affischerna är jorden, miljön och barn deras främsta motiv. I slutsats kan man påstå att miljöpartiets valaffischer får oss att reflektera kring vilken sorts framtid vi vill skapa åt oss och framtida generationer och att det valet måste göras nu.

 

Socialdemokraterna har använt sig av de mest framstående politikerna i deras parti och, precis som centerpartiet, har de valt en halvbild för att visa närhet men ändå avstånd utan att verka hotande. Alla citat är skrivna ur ett jag-perspektiv vilket även det inger värme och närhet. Nästan som om vi skulle stå och ha en konversation med partiledarna och fråga dem vad de tycker i olika frågor. Budskapen är korta och direkta, man förstår omedelbart vad de står för i dessa tre frågor.

 

Vänsterpartiet använder sig av överstrukna ord och understryker sedan det som är viktigt, “övertid” stryks exempelvis över och “tid över” understryks, samma sak med “lön efter kön” och “lön för mödan”. Deras understrukna och överstrukna budskap hör ihop med deras slogan “ett Sverige för alla, inte bara de rikaste.” Bilderna på affischerna visar gemenskap mellan olika människor tillsammans med barn, och framställer även Jonas Sjöstedt som en lättillgänglig person som står med folket.

 

Moderaterna har valt svartvita bilder, något som ofta brukar inge en lite hårdare och tuffare bild än vad färgbilder brukar göra. Och det här är kanske inte ett så konstigt val med tanke på att deras slogan är lite tuffare och mer styrande än vad resterande partier är. De färger de senare tar med är blått och gult, vilket självklart symboliserar det Sverige som de vill ta tag i. Högst upp på affischen står “lika för alla” och moderaterna.se så att man ska kunna gå in på deras hemsida och läsa mer.

 

Sverigedemokraterna har valt väldigt lugna och basala färger, med en slogan i rosaaktig ton. Den rosa färgen på texten kan även vara ett tecken på att de önskar locka fler kvinnor till partiet då majoriteten av väljarna är män. Även deras val av kvinnliga modeller kan vara en önskan om att locka till sig fler kvinnliga röster. En förlust för partiet är å andra sidan att de inte skriver ut någon vilja utan det står endast “SD2018”. Här går de miste om en chans att gå ut, precis som resterande partier, om vad de önskar uppnå.

 

Kristdemokraternas bilder är dramatiska och väcker uppmärksamhet. Personerna på bilderna är allvarliga och ger intrycket att KD verkligen menar allvar med det som står på affischerna. Vi uppfattar att KD’s huvudfrågor är sjukvård, äldreomsorg och skärpta straff för våld- och sexbrott. Först ser man en dramatisk rubrik på affischen, exempelvis “ingen ska behöva dö i kön”, sedan står det vad KD kommer att göra åt saken och slutligen slogan “du ska kunna lita på Sverige” ett tydligt budskap om deras politiska åsikter.

 

Vi hoppas att våra mini-analyser har hjälpt dig lite i den dimmiga val-labyrinten och låt oss komma ihåg; politik är politik, och vi alla är olika insatta och vi alla har olika åsikter. En del brinner för det och andra har ett lite mindre intresse för det. Men att rösta är en demokratisk och medborgerliga rättighet men också skyldighet. Du som kan rösta – gå och göra just din röst hörd. Det är sällan en enskild person som gör underverk, utan det är när fler går ihop och jobbar tillsammans.

 

Och du som inte får gå och rösta i riksdagsvalet kan rösta i skolvalet nu på fredag i sal 41 mellan 8.15 och 15.00.

Skribenter: Edith Malmberg och Mikaela Stenström

Foto: Partiernas officiella valaffischer

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *