Måndag

Landning på Fiumicinos flygplats vid 13:30. Därifrån tog vi flygbussen till Termini (Terminalen i Rom). Efter det tog vi våra tunga väskor och begav oss till vårt första matstopp Mc Donald’s. Väldigt italienskt, eller hur? Våra kära lärare hade sagt att det tog ca 50 minuter att gå till vårt hotell. Så blev det inte riktigt. Rom har extremt många smågator, det är lite som en labyrint. Därför tog det 2 och en halv timme att komma till hotellet, och då hade vi ändå åkt tunnelbana några stationer. Trots skavsåren var det helt klart värt det, med tanke på allt vi fått se på vägen, bland annat stannade vi vid en extremt fin utsiktsplats .

Hotellet var faktiskt finare än vi hade trott, och låg ca 5-10 minuter ifrån Vatikanstaten och St. Peterskyrkan. När vi hade lämnat våra väskor så gick vi till CarreFour (ungefär som ICA) och handlade frukost för hela veckan. När vi sedan lämnat maten i kylskåpen på våra rum så gick vi till St. Petersplatsen, tog en massa fina bilder, sedan fortsatte vi till Piazza Navona, ett stort fint torg med en fontän i mitten. På vägen dit stannade vi dessutom på en glasspaus. Efteråt gick vi tillbaka till hotellet, satt på takterrassen och myste. Från takterrassen kunde man se kupolen på St. Peterskyrkan, som var upplyst på natten. Redan första dagen njöt vi av värmen, över 20 grader och sol på dagen, på kvällen och natten var det ljummet och fuktigt i luften.

10003539_10201527270449636_1077675338_n.jpg10003541_10201527279929873_399841276_n.jpg1382853_10201527285330008_497343794_n.jpg

Tisdag

Vi började dagen med att promenera till st. peterskyrkan. Vi gick runt i kyrkan och några åkte upp till kupolen. Sedan fortsatte vi vår promenad och styrde kosan mot Pantheon med ett välförtjänt fikastopp på vägen. Väl framme vid Pantheon hölls det en rad presentationer om diverse passande ämnen. Sedan skådade vi Pantheons skönhet.

Efter det så tog vi oss en redig promenad till Colosseum, alltid lika härligt att vandra i den vackra staden! Väl vid Colosseum så blev vi inte insläppta. Christian och Sven försökte smyga in oss utan att betala. Det lyckades inte. Därför tog vi en lunch i det soliga vädret istället. Det blev pizza för många, så klart. När vi blev insläppta i Colosseum fick vi gå runt lite som vi ville. Toaletterna var inte trevliga.

Vi knatade senare vidare till Forum Romana där vi träffade vår guide vid namn Brita. Hon var svensk och hade tre lagar kläder på sig denna soliga och varma dag. Vi andra hade självklart barbent. Av Brita fick vi hörlurar så vi kunde lyssna på hennes väldigt intressanta guidning. Den var tre timmar lång. Halvvägs in i guidningen hade hon tappat majoriteten av klassens uppmärksamhet. Hon kunde för mycket.

När vi var klara efter den outhärdliga guidningen av Brita skulle vi äntligen till Spanska trappan. Den var stor. Där fick vi vår första fritid på resan, mycket uppskattad av många. Christos köpte en prinsessklänning. Kvällen började lida mot sitt slut, en ståtlig måltid på en trevlig restaurang blev det. Vi tog tunnelbana hem på kvällen som var underbart. Man blir ju så trött i benen när man går.

Onsdag

Dagen började med att vi gick upp klockan 04 för att åka in till termini. Väl där hoppade vi på tåget till Neapel. En tågstrejk var igång men inte trodde vi att den skulle gälla i Neapel. Ack så fel vi hade. Det blev en trevlig taxiresa med Comorran. Detta var billigt tills vi kom fram till Pompeii där dom då hade höjt priset. Inte OK. Svempa försökte ta en strid men var inte så kaxig när maffiapojkarna omringade vår lille kämpe. När vi kom fram till Pompeji träffade vi den trevlige Antonio som skulle ge oss en guidad tur genom Pompeji.

Efter ca 2-3 timmar intensiv tur var vi klara. Vi återvände till Neapel för en stadig middag. De flesta valde att stanna på stationen och äta på McDonald’s medan några tappra själar vågade sig ut i den kriminella staden. Inte långt därefter återvände dessa tappra själar med skrikande män efter sig. Väl inne på McDonald’s var allt frid och fröjd igen.

På den 2,5 timmar långa tågresan hem fick vi lyssna på Christian och Svempas historier om de gamla goda tiderna. Det bjöds på skratt, gråt och ett rökigt tåg. Efter denna långa dag längtade vi till vår uteterass där vi avslutade dagen med chips, kakor, kortspel och ännu mer chips. Två elever blev även omplacerade i sina rum då ett litet stycke flingpaket råkat börja brinna lite smått. Hotellpersonalen välkomnade oss inte längre med öppna armar.

Torsdag

Ny dag, nya möjligheter att kunna upptäcka den fantastiskt majestätiska staden Rom. Först på schemat var att besöka Ericsson som låg några kilometer utanför staden. TEG och Ericsson har onekligen haft ett fint förhållande till varandra, då det har varit flera elever som har praktiserat där. Vi bemöts av trevliga människor väl på plats, och får skåda en av de bästa redovisningar om ICT jag någonsin har skådat. Jösses, de var onekligen duktiga och visste vad de höll på med.

Efter en snabb lunch på 20 min gick vi till ett badhus och träffade guide, swag-hipster-meduppviktarödamanchesterbyxorvidknäna-och-röttoklartomdetärdreadsellerkaoshår-Johan. I badhuset gick vi runt och tittade på det lilla som var kvar av det så kallade badhuset. Det såg mest ut som en trasig borg. Men om man föreställde sig ett badhus med nakna italienare så kunde man lätt förstå hur vackert det såg ut. Christian drog sexskämt och swag-hipster-meduppviktarödamanchesterbyxorvidknäna-och-röttoklartomdetärdreadsellerkaoshår-Johan blev generad och undrade vad vi var för typ av gäng egentligen.

Vi tog sedan en promenad till en gammal marknad där vi betalade dyra pengar för att se skulpturer av gamla människor. Man fick inte röra eller sitta på människorna upptäckte vi.

Vi gjorde ännu en ny vandring till San Clemente som är en kyrka i tre våningar.

Fredag

Den unika men ack så vackra och oskuldsfulla fredagen var nu här. Vi kan även kalla denna dag för domedagen då det var dags att bege sig hemåt åt ett tydligen snöfyllt Sverige. Det visade sig att hela klassen inte skulle få plats på flybussen, så här fanns åter igen några tappra själar som stannade kvar på Termini med vår kämpe Svempa. Det blev inte så farligt för de tappra själarna som stannade kvar då nästa buss kom snabbt därefter. Det visade sig vara en ännu bättre buss då våra tappra själar fick sitta längst fram istället för intryckta i varandra som resten av klassen. På flygplatsen var det dags för ytterligare ett McDonald’s-besök följt av frestelser i taxfreen. Flygresan skulle man kunna beskriva som otroligt tyst. Efter en vecka med Christian och Svempa är det lätt att bli utmattad ;).